محلی برای اوج شما

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

انواع درمان وسواس

 

درمان وسواس

 

انواع درمان وسواس

بیماری وسواس یکی از بیماری های شایع در حوزه روانپزشکی است که میلیون ها نفر در دنیا را گرفتار خود کرده است. شیوع این بیماری بین 2 تا 3 درصد می باشد. هم چنین وسواس جزو 4 بیماری روانپزشکی است. وسواس فکر یا رفتاری است که بارها توسط فرد تکرار می شود به گونه ای که زندگی روزمره خود را دچار اختلال می کند .

انواع بیماری وسواس

  1. وسواس فکری

افکار مزاحم که به صورت مداوم به ذهن فرد می آید و فرد توانایی خلاص شدن از این افکار را ندارد. داشتن فکری در مورد موضوعی که دائما در ذهن فرد تکرار می شود به طوری که فرد نمی تواند آن فکر را از خود دور کند .

  1. وسواس عملی

این نوع وسواس انجام عمل تکراری است مانند اینکه فرد چندین بار دست خود را شستشو می دهد . این افراد در صورتی که رفتاری را تکرار نکنند دچار اضطراب و استرس می شوند .

  1. وسواس فکری و عملی

برخی از افراد هم وسواس فکری دارند و هم وسواس عملی . در واقع حدود 80% از مراجعین بیماری وسواس از این نوع می باشند .

تقسیم بندی انواع وسواس

برخی از افراد بیماری وسواس را دارند ولی خود نمی دانند . برای اینکه بهتر این بیماری را بشناسید به انواع وسواس از دیدگاهی دیگر طبق نظر دکتر ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک می پردازیم :

  • وسواس به آلودگی

برخی از افراد نسبت به هر گونه تماس با آلودگی از جمله دست زدن به اشیا دچار وسواس می شوند. این افراد نه تنها از آلوده شدن خود می ترسند بلکه از انتقال آلودگی به دیگران و خانواده خود هراس دارند . ممکن است این افراد برای رفع آلودگی ساعت ها مشغول استحمام یا شستشو شوند و در نهایت به پوست خود آسیب می رسانند .

  • وسواس تقارن

این افراد در قرار گرفتن وسیله ای در جای مشخص وسواس دارند . به گونه ای که بارها مکان آن را تغییر می دهند تا به موقعیت مدنظر خود دست پیدا کنند .

  • وسواس نظم و ترتیب

خصوصیت این نوع وسواس اینست که همه چیز در جای خود قرار گیرد .

  • وسواس جنسی

بیمار در مورد داشتن هر نوع ارتباط و تماسی حتی با اعضای خانواده خود دچار وسواس می شود .

  • وسواس وارسی کردن

بیمار چندین بار موضوعی را بررسی می کند  مانند چک کردن درهای خانه یا گاز در هنگام بیرون رفتن از خانه به دلیل اینکه استرس بروز اتفاق یا حادثه ای را دارند .

  • وسواس بیماری

برخی ازافراد دائما از بیماری یا مرگ خود یا اطرافیان هراس دارند و مداوم به آن فکر می کنند .

  • وسواس مذهبی

 

روش درمان وسواس

درمان وسواس به راحتی می باشدو در صورتی که در مراحل اولیه فرد برای درمان اقدام کند وسواس به راحتی درمان می شود . اما در صورتی که مواردی به شرح ذیل در نظر گرفته شود:

  • مراجعه به روانشناس بالینی یا درمانگر متبحر و با تجربه

اگر فرد به مراکز یا افرادی مراجعه کند که از تخصص و تجربه کافی برخوردار نیست نه تنها این بیماری درمان نمی شود بلکه ممکن است وسواس مزمن شود که در این صورت دچار افسردگی، اختلالات اضطرابی می شود و حتی ممکن است به فکر مرگ و خودکشی بیافتد .

  • همکاری خود بیمار و خانواده

در ابتدا خود فرد باید بپذیرد بیمار است و رفتار بیمارگونه دارد . این فرد با این وسواس نه تنها به خود بلکه به افراد خانواده نیز آسیب روانی یا اجتماعی وارد می کند . خانواده نیز باید بیمار وسواسی را درک کنند . البته تا جاییکه می توانند از همکاری با بیمار خودداری کنند زیرا وسواس آنها را تشدید می کنند ولی با او مجادله نداشته باشند . نقش خانواده در بهبودی بیمار مجاب کردن او برای نیاز داشتن به درمان و مراجعه به روانپزشک می باشد .

  • روانپزشک متخصص و مجرب

به دلیل کاهش ماده ای به نام سروتوئین در مغز ، ساختار شیمیایی مغز بیمار تغییر کرده و باید با دارو درمان شوند .به همین دلیل نیاز به مراجعه به روانپزشک دارد .

مدت زمان درمان وسواس

درمان این نوع اختلال طولانی است و به صبر و حوصله بیمار ، خانواده و حتی روانپزشک نیاز است . ممکن است پروسه درمان سالها طول بکشد . برخی از افراد تصور می کنند با مصرف دارو بیماری کامل بهبود می یابد . در صورتی که این تصور اشتباه است و داروها تنها علائم بیماری را کنترل می کند .

درمان وسواس به روش روان درمانی

یکی از روش های درمانی که به بهبود فرد کمک می کند، روان درمانی است که توسط درمانگر یا روانشناس بالینی انجام می شود . در این روش درمانگر شرایطی مشابه برای ایجاد وسواس در بیمار فراهم می کند و از فرد خواسته می شود واکنشی نسبت به آن نداشته باشد، در این موقعیت فرد دچار استرس شدید می شود. برای کاهش استرس و کمک به پروسه درمان معمولا روانپزشک دارویی به بیمار تجویز می کند . تنها نکته مهم اینست که مراجعه به پزشک و اقدام برای درمان به موقع و در مراحل اولیه بیماری باشد .

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احمد زمانی

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احمد زمانی

عنوان اولین مطلب آزمایشی من

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
احمد زمانی